Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí
Kmentová, Milena ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Slavíková, Marie (oponent) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Disertační práce se pohybuje v průniku oborů hudební výchova, hudební psychologie, lingvis- tika a speciální pedagogika. Teoretická část se věnuje pojmu témbr z muzikologického a lingvistického hlediska, charakte- rizuje témbrový sluch jako hudebně sluchovou schopnost. Představuje a srovnává testy tém- brového a fonematického sluchu. Z ontogenetického hlediska popisuje rozvoj hudebnosti a řeči dětí předškolního věku a klade důraz na sluchovou pozornost jako předpoklad jejich rozvoje. Charakterizuje narušení těchto schopností a popisuje terapie zapojující do reedukace řeči hu- dební výchovu nebo prvky muzikoterapie. Terénní výzkum popisovaný v praktické části měl podobu základního výzkumu a experimentu, pracoval s výzkumným vzorkem 180 předškolních dětí. Předmětem základního výzkumu byly vztahy mezi hudebními a řečovými projevy předškolních dětí s atypickým vývojem řeči. Před- mětem experimentu bylo hledání nejúčinnějšího propojení hudební a jazykové výchovy s klad- ným vlivem na hudebnost i řeč. Jednotlivé kapitoly představují vlastní diagnostický materiál, experimentální metodiku a průběh výzkumu. Základní terénní výzkum přinesl podrobné údaje o chování předškolních dětí s atypickým vývojem řeči při hudebních činnostech a o kvalitě slu- chové pozornosti, témbrového a fonematického sluchu....
Rozvoj fonematického sluchu u dětí s narušeným vývojem řeči v MŠ logopedické
Kohoutová, Martina ; Kotvová, Miroslava (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Tématem diplomové práce je rozvoj fonematického sluchu u dětí s narušeným vývojem řeči v mateřské škole logopedické. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část obsahuje tři kapitoly. První kapitola se zabývá specifiky předškolního věku. Jsou zde definovány pojmy jako předškolní věk, komunikace, ontogenetický vývoj řeči, sluchové vnímání a předškolní vzdělávání. Druhá kapitola se věnuje narušenému vývoji řeči, konkrétně pak opožděnému vývoji řeči a specificky narušenému vývoji řeči - vývojové dysfázii. Popsány jsou etiologické faktory, symptomy, diagnostika a terapie. Třetí kapitola je zaměřena na fonologické povědomí a fonematický sluch. V této kapitole jsou uvedeny diagnostické materiály, kterými lze oblast fonematického sluchu hodnotit. Dále jsou uvedeny materiály a aktivity, které lze pro podporu rozvoje fonematického sluchu využít. Poslední kapitola představuje empirickou část diplomové práce, jejímž cílem bylo analyzovat možnosti rozvoje fonematického sluchu u dětí s narušeným vývojem řeči. U vybraného výzkumného vzorku dětí, které navštěvují mateřskou školu logopedickou, bylo provedeno vstupní a výstupní hodnocení úrovně fonematického sluchu standardizovaným testem. Výstupním testem se ověřila účinnost cíleně aplikovaných cvičení na rozvoj fonematického sluchu....
Fonematický sluch u dětí předškolního věku
Paprskářová, Nikola ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Hradilová, Tereza (oponent)
Diplomová práce řeší problematiku schopnosti fonematického rozlišování u dětí předškolního věku. Úvodní část je zaměřena na specifika předškolního věku, ontogenezi řeči a charakterizaci fonematického sluchu. Cílem diplomové práce je zjištění úrovně schopnosti fonematické diferenciace u dětí s kochleárním implantátem a dětí intaktních. Výsledky byly získávány pomocí standardizované testové baterie Hodnocení fonematického sluchu u dětí předškolního věku od kolektivu autorů Škodová, Mischek a Moravcová z roku 1995, která je na tuto problematiku vytvořena. Následně byly výsledky obou skupin porovnávány a zjišťovaly se jednotlivé rozdíly ve výkonu mezi dětmi s kochleárním implantátem a dětmi intaktními. Z výzkumu vyplývá, že lepších výsledků v oblasti fonematického rozlišování dosáhly děti intaktní, přestože rozdíl v úspěšnosti mezi oběma skupinami nebyl výrazný. Hlavním přínosem této práce je fakt, že schopnost fonematické diferenciace je u dětí s kochleárním implantátem důležitá a její rozvoj by měl být součastí rehabilitační péče. KLÍČOVÁ SLOVA fonematický sluch, předškolní věk, kochleární implantát, sluchové postižení
Úroveň sluchové diferenciace, sluchové analýzy a syntézy u žáků s parciálními poruchami na 1. a 2. stupni ZŠ
MOCHAROVÁ, Kateřina
Práce se zabývá úrovní sluchové diferenciace, sluchové analýzy a syntézy u žáků s parciálními poruchami na 1. a 2. stupni ZŠ. Teoretická část vymezuje specifické poruchy učení, zabývá se příčinami chyb ve čtení a psaní, sluchovým vnímáním, fonematickým sluchem a pamětí. Sleduje vývoj specifických poruch učení u žáků 2. stupně ZŠ. V praktické části jsou zpracovány standardizované testy Sluchové diferenciace a Sluchové analýzy a syntézy od autorky Jiřiny Bednářové. Hlavním cílem práce bylo zjistit úroveň fonematického sluchu u žáků s parciálními poruchami na 1. a 2. stupni ZŠ.
Témbrový a fonematický sluch předškolních dětí
Zvolánková, Michaela ; Kmentová, Milena (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent)
Bakalářská práce se věnuje problematice témbrového a fonematického sluchu u dětí s běžným vývojem řeči. Je rozdělena na dvě hlavní části představující teoretická východiska a praktický výzkum. Teoretická část se věnuje rozvoji témbrového a fonematického sluchu v předškolním věku. Používá starší i současné didaktické materiály seznamující s témbrovým a fonematickým sluchem u předškolních dětí. Praktická část popisuje cíle, metody, průběh a výsledky terénního základního výzkumu, který sledoval úroveň témbrového a fonematického sluchu předškolních dětí s běžným vývojem řeči. Cílem práce je zjistit spojitost mezi fonematickým a témbrovým sluchem. KLÍČOVÁ SLOVA témbrový sluch, fonematický sluch, sluchová pozornost, běžný vývoj řeči, běžný vývoj hudebnosti, testové metody
Rozvoj fonematického sluchu v mateřských školách
Matoušková, Pavlína ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Přívratský, Vladimír (oponent)
NÁZEV: Rozvoj fonematického sluchu v mateřských školách AUTOR: Bc. Pavlína Matoušková KATEDRA Katedra primární pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Ehler, Ph.D. ABSTRAKT Základním předpokladem zvládání školních dovedností, především čtení, je dostatečný rozvoj fonematického sluchu v mateřské škole. Zdokonalování úrovně foneticko-fonologické roviny u dětí předškolního věku je možné zajistit vhodnými pomůckami a metodikou pro pedagogy. Cílem diplomové práce je analýza fonematického sluchu u dětí v posledním roce předškolního vzdělávání a návazné vytvoření vlastního návrhu modelu aktivit a pomůcek. Zjištění úrovně fonematického sluchu probíhalo u dětí vybraných mateřských škol. Jedna z nich se zaměřovala na rozvoj fonematického sluchu a pracovala s navrženým modelem, v ostatních probíhala logopedická prevence dle školních vzdělávacích programů. Vstupní analýza proběhla na začátku školního roku a následné porovnání výsledků bylo v druhém pololetí. V závěru práce je objektivní posouzení míry účinnosti navržených aktivit v praxi. Prezentovaný materiál byl velmi efektivní jak pro rozvoj úrovně fonematického sluchu u dětí před nástupem k základnímu vzdělání, tak pro rozvoj ostatních oblastí předškolního vzdělávání a inspiraci pedagogů. KLÍČOVÁ SLOVA Dítě předškolního věku, fonematický sluch, pomůcky, didaktický...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.